STATUT
OCHOTNICZEJ STRAŻY POŻARNEJ
w MAKOWIE PODHALAŃSKIM
R o z d z i a ł I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
-
Stowarzyszenie nosi nazwę OCHOTNICZA STRAŻ POŻARNA w Makowie Podhalańskim zwane dalej OSP.
-
Stowarzyszenie OSP działa na podstawie ustawy z 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach, ustawy z 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych oraz ustawy z 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej, a także niniejszego statutu.
-
Stowarzyszenie OSP posiada osobowość prawną.
-
Siedzibą OSP jest budynek remizy OSP w Makowie Podhalańskim, przy ul. Kościuszki 2, 34-220 Maków Podhalański
§ 2
-
Terenem działania OSP jest terytorium Polski, a w szczególności miejscowość Maków Podhalański będąca jej siedzibą, miejscowości położone w powiecie suskim, województwie małopolskim oraz w rejonie pomocy wzajemnej. W uzasadnionych wypadkach OSP może działać poza granicami kraju.
-
Stowarzyszenie OSP jest członkiem Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 3
Ochotnicza straż pożarna posiada sztandar oraz używa pieczęci, godła i flagi organizacyjną.
§ 4
Działalność OSP opiera się na pracy społecznej jej członków. Do prowadzenia swoich spraw OSP może zatrudniać pracowników, w tym swoich członków.
R o z d z i a ł I I
CELE I SPOSOBY DZIAŁANIA
§ 5
Celem stowarzyszenia jest podejmowanie działań w celu ochrony życia, zdrowia, mienia lub środowiska określone w art. 3 ustawy o ochotniczych strażach pożarnych, czyli:
1) prowadzenie działań ratowniczych, udział w działaniach ratowniczych oraz akcjach ratowniczych, a także udział w działaniach prowadzonych przez inne służby, inspekcje i straże;
2) udział w działaniach ratowniczych i akcjach ratowniczych poza granicami kraju na podstawie umów międzynarodowych;
3) udział w alarmowaniu i ostrzeganiu ludności o zagrożeniach;
4) udział w ochronie ludności;
5) wykonywanie kwalifikowanej pierwszej pomocy;
6) organizowanie ćwiczeń oraz udział w szkoleniach, ćwiczeniach i zawodach sportowo-pożarniczych organizowanych przez Państwową Straż Pożarną, gminę lub inne uprawnione podmioty;
7) zabezpieczanie obszaru chronionego właściwej jednostki ratowniczo-gaśniczej Państwowej Straży Pożarnej, określonego w powiatowym (miejskim) planie ratowniczym;
8) propagowanie zasad i dobrych praktyk w zakresie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów;
9) organizowanie przedsięwzięć służących krzewieniu sportu i kultury fizycznej;
10) organizowanie przedsięwzięć oświatowo-kulturalnych propagujących wiedzę i umiejętności w zakresie ochrony przeciwpożarowej;
11) upowszechnianie i wspieranie współdziałania między lokalnymi partnerami społecznymi i gospodarczymi z zakresu ochrony przeciwpożarowej;
12) propagowanie zasad udzielania pierwszej pomocy;
13) wspieranie gminy w realizacji pomocy na rzecz społeczności lokalnej;
14) integrowanie społeczności lokalnej;
15) udział we współpracy międzynarodowej gminy,
a także pozostałe działania niewymienione w ustawie:
-
udzielanie pomocy członkom ochotniczych straży pożarnych i ich rodzinom,
-
informowanie ludności o istniejących zagrożeniach pożarowych i ekologicznych oraz sposobach ochrony przed nimi,
-
rozwijanie i upowszechnianie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury oraz tradycji,
-
rozwijanie i krzewienie kultury fizycznej i sportu,
-
wychowanie dzieci i młodzieży, ze szczególnym uwzględnieniem wychowania dla bezpieczeństwa,
-
przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu oraz dyskryminacji osób i grup społecznych,
-
podtrzymywanie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej,
§ 6
Zadania i cele wymienione w § 5 ochotnicza straż pożarna realizuje przez:
-
organizowanie, spośród swoich członków, pododdziałów pożarniczych – zwanego jednostką operacyjno-techniczną.
-
organizowanie zespołów do ustalania stanu ochrony przeciwpożarowej oraz przygotowywania informacji o powyższym,
-
przedstawianie organom władzy samorządowej i administracji rządowej wniosków w sprawach ochrony przeciwpożarowej,
-
prowadzenie szkoleń członków OSP i współdziałanie z Państwową Strażą Pożarną oraz innymi podmiotami w organizowaniu przez nich szkoleń członków OSP,
-
udzielanie pomocy, w tym finansowej, członkom OSP poszkodowanym w zdarzeniach związanych z udziałem w działaniach ratowniczych lub ćwiczeniach oraz członkom ich rodzin, którzy ponieśli stratę w wyniku tych zdarzeń,
-
udzielanie pomocy, w tym finansowej, członkom OSP, którzy znaleźli się w wyjątkowo trudnej sytuacji z innych przyczyn niż wskazane w pkt 5,
-
organizowanie dziecięcych, młodzieżowych i kobiecych drużyn pożarniczych,
-
organizowanie wypoczynku dzieci i młodzieży,
-
organizowanie zespołów świetlicowych, bibliotek, orkiestr, teatrów amatorskich, chórów, sekcji sportowych i innych form pracy społeczno-wychowawczej i kulturalno-oświatowej,
-
organizowanie zawodów sportowych i imprez propagujących kulturę fizyczną,
-
prowadzenie innych form działalności mających na celu wykonanie zadań wynikających z przepisów prawa i niniejszego statutu,
-
prowadzenie działalności informacyjnej i edukacyjnej oraz promocyjnej wśród społeczności lokalnej w sprawach dotyczących celów OSP,
R o z d z i a ł I I I
CZŁONKOWIE, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI
§ 7
Członkowie OSP dzielą się na:
-
członków zwyczajnych, w tym członków młodzieżowych i kobiecych drużyn pożarniczych, kandydat na ratownika (16-18 lat), członek senior (powyżej 65 lat)
-
członków wspierających,
-
członków honorowych.
§ 8
Członkami zwyczajnymi OSP mogą być:
-
pełnoletni obywatele polscy i cudzoziemcy mający stałe miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i nie pozbawieni praw publicznych,
-
małoletni w wieku od 16 do 18 lat oraz za zgodą przedstawicieli ustawowych małoletni poniżej 16 lat, jeżeli deklarują i dają rękojmię czynnego uczestnictwa w realizacji celów OSP,
-
w wyjątkowych wypadkach cudzoziemcy niemający miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 9
Członek zwyczajny aktywnie uczestniczy w wykonywaniu postanowień statutu, opłaca składkę członkowską i składa przyrzeczenie następującej treści: „W pełni świadom obowiązków strażaka – ochotnika uroczyście przyrzekam czynnie uczestniczyć w ochronie przeciwpożarowej majątku narodowego, być zdyscyplinowanym członkiem ochotniczej straży pożarnej, dbałym o jej godność, ofiarnym i mężnym w ratowaniu życia ludzkiego i mienia”.
§ 10
-
Członkiem młodzieżowej drużyny pożarniczej może zostać osoba, która skończyła 10 lat, uzyskała zgodę opiekunów ustawowych, jeśli ma mniej niż 16 lat,
i złożyła przyrzeczenie. -
Członkiem dziecięcej drużyny pożarniczej może zostać osoba, do 10 lat i uzyskała zgodę opiekunów ustawowych.
-
Członkom młodzieżowych drużyn pożarniczych w wieku od 16 do 18 lat przysługuje bierne i czynne prawo wyborcze.
-
Członkowie młodzieżowych drużyn pożarniczych nie biorą udziału w akcjach ratowniczych prowadzonych przez OSP.
§ 11
Członkowie zwyczajni mają prawo:
-
wybierać i być wybieranymi do władz OSP z wyjątkiem małoletnich poniżej 16 lat,
-
uczestniczyć w walnym zebraniu z prawem głosu,
-
wysuwać postulaty i wnioski wobec władz OSP,
-
korzystać z urządzeń i sprzętu będącego własnością OSP,
-
używać munduru, dystynkcji i odznak.
§ 12
Do obowiązków członka zwyczajnego należy:
-
aktywne uczestniczenie w działalności OSP,
-
przestrzeganie postanowień niniejszego statutu jak też regulaminu i uchwał władz OSP,
-
podnoszenie poziomu wiedzy pożarniczej poprzez udział w szkoleniu fachowym,
-
dbanie o mienie OSP,
-
regularne opłacanie składek członkowskich.
Spośród członków zwyczajnych w wieku 18-65 lat oraz wymienionych w Art.9 ust.1a ustawy OSP tworzy się jednostkę operacyjno-techniczną.
§ 13
Do udziału w działaniach ratowniczych i akcjach ratowniczych jest uprawniony strażak OSP, który:
1) ukończył 18 lat, a nie ukończył 65 lat, z zastrzeżeniem art. 9 ust. 1,
2) posiada aktualne ubezpieczenie, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2,
3) posiada aktualne orzeczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do udziału w działaniach ratowniczych,
4) odbył szkolenie z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy,
5) ukończył z wynikiem pozytywnym szkolenie podstawowe przygotowujące do bezpośredniego udziału w działaniach ratowniczych – zwany dalej „strażakiem ratownikiem OSP”.
Zgodnie z art. 9.
1. Dopuszcza się pełnienie funkcji kierowcy przez strażaków ratowników OSP po ukończeniu przez nich 65 lat pod warunkiem posiadania aktualnych badań lekarskich dopuszczających do prowadzenia pojazdów uprzywilejowanych.
2. Kandydatem na strażaka ratownika OSP może być strażak OSP w wieku od 16 do 18 lat, który za zgodą jednego z rodziców, opiekunów prawnych albo opiekunów faktycznych został dopuszczony do szkolenia podstawowego przygotowującego do bezpośredniego udziału w działaniach ratowniczych.
3. Zarząd ochotniczej straży pożarnej, zwany dalej „zarządem OSP”, prowadzi wykaz strażaków ratowników OSP, który na bieżąco aktualizuje i przekazuje właściwemu komendantowi powiatowemu Państwowej Straży Pożarnej oraz burmistrzowi.
§ 14
-
Członkostwo ustaje na skutek skreślenia z listy lub wykluczenia członka zwyczajnego.
-
Skreślenia z listy członków zwyczajnych dokonuje zarząd OSP w następujących przypadkach:
-
rezygnacji z członkostwa złożonej przez członka na piśmie,
-
nieusprawiedliwionego zalegania przez członka z opłatą składek za okres przekraczający 12 miesięcy, mimo pisemnego upomnienia,
-
śmierci członka.
-
Wykluczenia członka zwyczajnego dokonuje zarząd OSP w następujących wypadkach:
-
prowadzenia działalności rażąco sprzecznej z niniejszym statutem,
-
popełnienia czynu, który dyskwalifikuje daną osobę jako członka OSP lub godzi w dobre imię OSP.
-
Przed podjęciem uchwały w sprawach określonych w ust. 2 pkt 2 i w ust. 3 zarząd umożliwia członkowi OSP złożenie wyjaśnienia na piśmie lub osobiście na posiedzeniu zarządu.
-
Od uchwały zarządu w sprawach, o których mowa w ust. 2 pkt 2 i ust. 3, członek OSP może odwołać się w terminie 14 dni od dnia powiadomienia o wykluczeniu lub skreśleniu do walnego zebrania, którego uchwała jest ostateczna.
-
Do czasu rozpatrzenia odwołania członek zwyczajny nie korzysta z praw oraz nie wykonuje obowiązków określonych niniejszym statutem.
-
Wykluczenie lub skreślenie z listy członków zobowiązuje do zwrotu umundurowania i innych przedmiotów należących do OSP.
§ 15
-
Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna bez względu na jej miejsce zamieszkania i siedzibę w kraju lub za granicą, która zadeklaruje wspomaganie działalności OSP finansowo lub w innej formie i za swą zgodą zostanie przyjęta przez zarząd OSP.
-
Członek wspierający opłaca składkę członkowską w zadeklarowanej przez siebie wysokości.
§ 16
-
Członkiem honorowym może być każda osoba fizyczna, bez względu na miejsce zamieszkania, szczególnie zasłużona dla Ochotniczej Straży Pożarnej w Makowie Podhalańskim. Godność członka honorowego nadaje walne zebranie OSP.
-
Członkowie honorowi nie opłacają składek członkowskich.
-
Członek wspierający i członek honorowy mają prawo uczestniczenia w pracach i imprezach organizowanych przez OSP, a z głosem doradczym także w walnym zebraniu.
R o z d z i a ł I V
WŁADZE STOWARZYSZENIA OSP
-
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 17
Władzami OSP są:
-
walne zebranie członków,
-
zarząd,
-
komisja rewizyjna.
§ 18
-
Uchwały władz OSP zapadają zwykłą większością głosów oddanych, chyba że przepisy niniejszego statutu stanowią inaczej.
-
Uchwały dotyczące zmian we władzach OSP, wystąpienia ze Związku OSP RP oraz w sprawach nabycia i zbycia nieruchomości powinny być podjęte w obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
§ 19
-
Wybory władz OSP odbywają się w głosowaniu jawnym, chyba że podjęta zostanie uchwała w sprawie głosowania tajnego.
-
Kadencja władz OSP trwa 5 lat i kończy się z chwilą powołania nowych władz.
-
Nie można łączyć funkcji członka zarządu i komisji rewizyjnej.
-
WALNE ZEBRANIE CZŁONKÓW
§ 20
-
Walne zebranie członków jest najwyższą władzą OSP.
-
Do kompetencji walnego zebrania członków, oprócz innych spraw wymienionych w niniejszym statucie, należy:
-
wysłuchanie i zatwierdzenie sprawozdań Zarządu z działalności OSP,
-
wysłuchanie sprawozdania komisji rewizyjnej z działalności OSP,
-
udzielenia absolutorium zarządowi OSP,
-
uchwalenie programu działania i budżetu OSP,
-
wybór, spośród siebie zarządu w liczbie 7-9 osób, z zachowaniem większości osób pełnoletnich, w liczbie od 5 do 9 osób
-
wybór spośród siebie komisji rewizyjnej, w liczbie 3 osób,
-
uchwalenie statutu OSP lub jego zmianę,
-
ustalanie wysokości składki członkowskiej,
-
podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych przekraczających zwykły zarząd, w szczególności nabycia i zbycia nieruchomości oraz ich obciążenia,
-
rozpatrywanie odwołań od decyzji zarządu oraz innych spraw i wniosków zgłoszonych przez członków OSP,
-
wybieranie spośród siebie delegatów i przedstawicieli w skład władz Związku OSP RP,
-
podjęcie uchwały o wystąpieniu ze Związku OSP RP,
-
nadawanie członkostwa honorowego OSP,
-
podjęcie uchwały o rozwiązaniu OSP.
§ 21
-
Walne zebranie członków OSP może być zwyczajne, sprawozdawcze oraz nadzwyczajne.
-
Zwyczajne walne zebranie członków OSP jest zwoływane raz na 5 lat, a sprawozdawcze raz na rok.
-
Zwyczajne walne zebranie członków i walne zebranie sprawozdawcze zwoływane jest przez zarząd, który zawiadamia członków o terminie, miejscu i porządku obrad, co najmniej na 14 dni przed terminem zebrania.
§ 22
-
Nadzwyczajne walne zebranie członków OSP zwoływane jest przez zarząd OSP:
-
z własnej inicjatywy,
-
na żądanie komisji rewizyjnej OSP,
-
na żądanie 1/2 liczby członków OSP.
-
Nadzwyczajne walne zebranie członków OSP powinno się odbyć w terminie nie dłuższym niż jeden miesiąc od podjęcia inicjatywy lub zgłoszenia żądania.
-
Porządek nadzwyczajnego walnego zebrania, spośród spraw określonych w § 20 ust. 2 ustala władza lub osoby uprawnione do żądania zwołania takiego zebrania.
-
Nadzwyczajne walne zebranie OSP może odwołać członka zarządu lub komisji rewizyjnej przed upływem terminu kadencji władz OSP i powołać w to miejsce innego członka zarządu lub komisji rewizyjnej na czas do odbycia zwyczajnego walnego zebrania kończącego kadencję władz.
§ 22a
Nie udzielenie zarządowi absolutorium powoduje odwołanie zarządu i powołanie nowego zarządu
§ 23
Przebieg walnego zebrania OSP oraz podjęte na nim uchwały wpisuje się do księgi protokołów.
-
ZARZĄD
§ 24
-
Zarząd wybiera ze swego grona prezesa, naczelnika, (1-2) dwóch wiceprezesów, sekretarza i skarbnika, a także może wybrać gospodarza, kronikarza i zastępcę naczelnika straży. Naczelnik sprawuje funkcję wiceprezesa.
-
Zarząd może dokooptować do swego składu nowych członków na miejsce ustępujących w liczbie nie przekraczającej 1/3 ustalonego składu. Zmiana ta powinna być zatwierdzona na najbliższym Walnym Zebraniu członków.
§ 25
Do zadań zarządu należy:
-
reprezentowanie interesów OSP,
-
realizowanie uchwał i wytycznych walnego zebrania,
-
zwoływanie walnego zebrania,
-
niezwłoczne zawiadomienie sądu rejestrowego o zmianie statutu oraz zmianach w składzie zarządu i komisji rewizyjnej,
-
udzielanie niezbędnych wyjaśnień organowi nadzorującemu,
-
opracowanie projektów rocznego planu działalności i budżetu OSP oraz składanie opracowań z ich wykonania walnemu zebraniu,
-
zaciąganie w imieniu OSP zobowiązań finansowych i innych zobowiązań majątkowych w zakresie zwykłego zarządu,
-
przyjmowanie i skreślanie z listy członków OSP,
-
przyznawanie wyróżniającym się członkom dyplomów i nagród oraz występowanie z wnioskami o przyznanie odznaczeń i odznak,
-
Zatwierdzanie składu osobowego jednostek operacyjno-technicznych,
-
organizowanie młodzieżowych i kobiecych drużyn OSP, zespołów kulturalno-oświatowych i sportowych,
-
dokonywanie ocen realizacji przez poszczególnych członków OSP powierzonych im zadań,
-
rozstrzyganie sporów między członkami, wynikających z ich przynależności do OSP,
-
wykonywanie innych zadań wynikających z postanowień statutu.
§ 26
Prezes zarządu reprezentuje OSP na zewnątrz i kieruje pracami zarządu.
§ 27
Posiedzenia zarządu odbywają się według potrzeb, co najmniej jednak raz w kwartale i są zwoływane przez prezesa. Na posiedzenia zarządu należy zapraszać przewodniczącego komisji rewizyjnej OSP.
§ 28
Umowy, pełnomocnictwa i dokumenty finansowe podpisuje w imieniu OSP prezes lub wiceprezes i skarbnik.
§ 29
-
Naczelnik kieruje jednostką operacyjno-techniczną jednoosobowo w formie rozkazów i poleceń.
-
Osoba wybrana na stanowisko Naczelnika OSP powinna
-
spełniać wymagania zgodnie z Art.8 Ustawy o ochotniczych strażach pożarnych
-
ukończone 21 lat życia.
-
posiadać wykształcenie min. średnie.
-
Do naczelnika należy:
-
kierowanie OSP w przeprowadzanych akcjach ratowniczo-gaśniczych,
-
wnioskowanie do zarządu OSP o wyznaczenie członków OSP do wykonania zadań operacyjno-technicznych, w tym;
-
Wyznaczanie Zastępcy Naczelnika,
-
Wyznaczanie spośród członków jednostki operacyjno- technicznej dowódców uprawnionych do kierowania działaniami w razie jego nieobecności,
-
Wyznaczanie i podział funkcji i obowiązków spośród członków jednostki operacyjno- technicznej podczas działań ratowniczo-gaśniczych,
-
organizowanie i prowadzenie podstawowego szkolenia pożarniczego członków OSP, drużyn młodzieżowych i kobiecych OSP,
-
czuwanie nad przestrzeganiem dyscypliny organizacyjnej przez członków OSP,
-
kierowanie przeciwpożarową działalnością zapobiegawczą,
-
dysponowanie sprzętem i urządzeniami pożarniczymi OSP oraz nadzorowanie ich prawidłowej eksploatacji i konserwacji,
-
opracowywanie opinii i wniosków w sprawie stanu ochrony ppoż. miejscowości oraz wyposażenia OSP w sprzęt techniczny i inne środki.
§ 30
Za wzorowe wykonanie zadań operacyjno-technicznych przez członków OSP naczelnik straży może stosować następujące wyróżnienia:
-
pochwałę ustną,
-
pochwałę w rozkazie naczelnika,
-
wystąpienie do zarządu OSP o przyznanie nagrody.
-
wnioskowanie o nadanie odznaczenia lub odznaki.
§ 31
Za niewłaściwe wykonanie zadań operacyjno-technicznych przez członków OSP naczelnik straży może stosować następujące środki dyscyplinarne:
-
upomnienie ustne,
-
nagana w rozkazie naczelnika,
-
wystąpienie do zarządu o wykluczenie członka z OSP.
-
KOMISJA REWIZYJNA
§ 32
1. Komisja rewizyjna jest organem kontrolnym OSP i do jej zadań należy:
-
przeprowadzanie co najmniej raz w roku kontroli całokształtu działalności statutowej OSP, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki finansowej i opłacania składek członkowskich,
-
składanie na walnym zebraniu sprawozdania z przeprowadzonych kontroli wraz z oceną działalności OSP,
-
przedstawianie zarządowi uwag i wniosków dotyczących jego działalności,
-
wnioskowanie o udzielenie zarządowi absolutorium,
-
Komisja rewizyjna OSP może dokooptować do swojego składu nowych członków, na miejsce ustępujących, w liczbie nie przekraczającej 1/3 jej składu. Zmiana ta powinna być zatwierdzona na najbliższym Walnym Zebraniu członków.
§ 33
Komisja rewizyjna wybiera ze swego grona przewodniczącego.
§ 34
Członkowie komisji rewizyjnej mogą brać udział w posiedzeniach zarządu z głosem doradczym.
R o z d z i a ł V
MAJATEK, FUNDUSZE i DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA OSP
§ 35
-
Majątek i fundusze OSP powstają z:
-
składek członkowskich,
-
dotacji, darowizn, spadków i zapisów,
-
dochodów z majątku i imprez,
-
ofiarności publicznej,
-
dochody z tytułu sprzedaży, najmu lub dzierżawy składników majątkowych,
-
wpływów z działalności gospodarczej.
-
OSP może prowadzić działalność gospodarczą według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach i wyłącznie w rozmiarze służącym realizacji celów statutowych OSP.
-
Dochód z działalności gospodarczej i uzyskane fundusze OSP służą w całości realizacji celów statutowych i nie mogą być przeznaczane do podziału między członków OSP.
R o z d z i a ł V I
ZMIANY STATUTU I ROZWIĄZANIE OSP
§ 36
Zmianę statutu i rozwiązanie OSP uchwala walne zebranie członków większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej ½ ogólnej liczby członków.
§ 37
-
Wnioski o zmianę statutu i rozwiązanie OSP może składać zarząd OSP z własnej inicjatywy lub na zgłoszone mu żądanie co najmniej ½ ogólnej liczby członków.
-
Zawiadomienie członków OSP o terminie walnego zebrania, na którym ma być rozpatrywany wniosek w sprawie rozwiązania OSP, powinno być doręczone wraz z porządkiem obrad co najmniej na 30 dni przed terminem zebrania.
§ 38
-
W razie rozwiązania OSP walne zebranie wyznacza likwidatora.
-
Pozostały po rozwiązaniu majątek, stanowiący własność OSP przechodzi na własność Gminy Maków Podhalański. Sprzęt i urządzenia przeciwpożarowe będące własnością komunalną przechodzą do dyspozycji samorządu terytorialnego.